Hoy vamos a prepararnos para las pruebas nacionales
LEER
Vad står det i kursplanen?
Aquí hay unos lazos muy buenos
http://www.aprenderespanol.org/lecturas/lecturas-ejercicios.html
http://www.patriciadiaz.se/lasa/
http://diplomas.cervantes.es/informacion-general/nivel-a2.html
Practicar Caminando 3
Texter som är kvar
Frågor m.m.
Hay que hacer una conversación... y hablar sobre una imagen
"kittord" Kommer du ihåg dessa?
¿Qué significa estas palabras /frases?
1.¡Venga!
2. Es que..............
3. Bueno
4. Vale
5. ¿Verdad?
6. ¡Hombre!
7. ¡Oye!
8. ¡Dime!
9. ¡Mira!
10.A mi me parece......
11. Tampoco
12. También
Para mí
En mi opinión
Creo que....
A mi modo de ver....
ATT HÅLLA MED
Estoy de acuerdo
Vale
MEN....
Pero...
Es que.....
ESCRIBIR
Vad står i kursplanen om att skriva och prata (produktion)
Produktion och interaktion
- Instruktioner, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift. Samtal, diskussion och argumentation för kommunikation och kontakt i olika situationer.
- Strategier för att lösa språkliga problem, till exempel med hjälp av omformuleringar, frågor och förklaringar.
- Strategier för att bidra till och aktivt medverka i samtal, till exempel genom att ge bekräftelse, ställa följdfrågor och ta initiativ till nya frågeställningar eller ämnesområden.
- Språklig säkerhet när det gäller till exempel uttal, intonation, fasta språkliga uttryck och satsbyggnad, mot tydlighet, variation och flyt.
- Bearbetning av egna och andras muntliga och skriftliga framställningar för att variera, tydliggöra, precisera och anpassa dem till syfte, mottagare och situation.
Las faltas más comunes:
Stavfel
|
mutcho istället för mucho
|
tyst "h" i början av ord
Qu "K-ljudet" + Ca/Co/Cu
Ce/Ci är "läsp-ljudet"
Samma uppdelning med "g" som med "c"
singular /plural
|
Los niños es
istället för
los niños son
|
Grammatiskform är fel
|
Habla bueno istället för Habla Bien
|
Det vanligaste felet är -s genitiv "Mikes libro" istället för "El libro de Mike"
Tense (tempus)-fel tempus
|
Ayer compro
istället för
Ayer compré
|
Vad skulle du säga på svenska/engelska?
Svenska
inte spanska
|
Es frío hoy
istället för
Hace frío hoy
|
om åldern "Soy 18 años" istället för "Tengo 18 años"
DEt finns listor på "amigos falsos"
Glömma ord
|
Yo ^ hablado
Yo he hablado
|
Masculino/feminino
|
El radio
istället för
la radio
|
Fel preposition
|
Ha llegado en Madrid
istället för
Ha llegado a Madrid
|
Formfel
|
la corbata blanco
istället för
la corbata blanca
|
Försök att skriva en kladd först.. Ta upp ord, utttryck
och tempus-förslag.
ESCUCHAR
Vad står det i kursplanen?
¿Qué es importante aquí?
a) Mirar las preguntas- ¿Qué? ¿Por qué? ¿Cuándo? ¿Quién?
b) Mirar el título: Vad handlar texten om?
c) Mirar las imágenes:
Ofta ska man välja mellan olika alternativ a, b.c, d. Akta er för "kugg"-alternativ.
Exempel: "Salir"- Att gå ut
"Salir de" Lämna
Practicar:
Anaconda
http://www.ur.se/Produkter/150828-Anaconda-en-espanol-Activismo
Pregunta Ya!
http://www.ur.se/Produkter/175179-!Pregunta-ya!-Escuela
- Tydligt talat språk, även med viss regional färgning, och texter, som är instruerande, beskrivande, berättande, diskuterande och kontaktskapande, även via film och andra medier.
UR är bra träning
- Samtal och sammanhängande talat språk, till exempel dialoger och intervjuer.
Oftast i NP
- Berättelser och annan fiktion, även i talad eller dramatiserad form, samt sånger och dikter.
Träna med Lyrics Training
- Enkel sakprosa av olika slag och med olika syften, till exempel nyheter.
Träna med UR ¿Qué pasa?
- Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form, innehåll och syfte.
Låter som engelska? Tempus? m.m.
- Olika sätt att söka, välja och värdera innehållet i texter och talat språk.
- Språkliga företeelser, till exempel uttal, intonation och grammatiska strukturer samt fasta språkliga uttryck, i det språk eleverna möter.
Språkets "musik".. Hur låter det när man ställer frågor eller ska uttrycka olika saker
- Hur texter och talat språk varieras utifrån olika syften och sammanhang.
Tú eller usted m.m.
¿Qué es importante aquí?
a) Mirar las preguntas- ¿Qué? ¿Por qué? ¿Cuándo? ¿Quién?
b) Mirar el título: Vad handlar texten om?
c) Mirar las imágenes:
Ofta ska man välja mellan olika alternativ a, b.c, d. Akta er för "kugg"-alternativ.
Exempel: "Salir"- Att gå ut
"Salir de" Lämna
Practicar:
Anaconda
http://www.ur.se/Produkter/150828-Anaconda-en-espanol-Activismo
Pregunta Ya!
http://www.ur.se/Produkter/175179-!Pregunta-ya!-Escuela
No hay comentarios:
Publicar un comentario